Det finns undantag där ångerrätten inte gäller (Kap 2, 11 §) och detta innefattar bland annat:
En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal (t.ex. förbrukningsprodukter).
Produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. (inkl. in-ear-produkter).
En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) eller ett förseglat datorprogram/spel (inkl. konsolspel) och förseglingen har brutits.
En vara som tillverkats efter kundens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel
Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Interaktiv Teknologi AB rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.
För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig skriftligen inom 14 dagar från att du mottagit din beställning. Detta skall göras till vår e-post support@ittek.se eller per brev till adressen nedanför.
Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når oss oskadad.
Efter att skriftligen ha meddelat oss skall du inom 14 dagar returnera varan till
Interaktiv Teknologi AB
Rudstorget 26
654 66 Karlstad
Tänk även på att köp som gjorts direkt i vår fysiska butik inte omfattas av Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Ångerrätten gäller inte heller för företag.
För köp i vår fysiska butik har vi istället 7 dagars öppet köp för konsumenter.
1.2 –Reklamationsrätt & Garantivillkor
Reklamationsrätten regleras under konsumentköplagen och ger dig rätt att klaga på en vara inom en bestämd tidsperiod, i Sverige gäller 3 år för privatpersoner. Reklamationsrätten följer ursprungliga köparen och inte produkten. En reklamation ska vid upptäckt göras så snart som möjligt, skälig tid anges till 2 månader.
Utöver reklamationsrätt så lämnar vi som regel 1-12 månaders garanti på våra egna produkter, detta ska specificeras på ditt kvitto. Köper du något som är nytt är det tillverkarens garanti som gäller, vi kan givetvis vara behjälpliga i att ta kontakt med tillverkaren.
Vår garanti gäller för komponenter & delar som vi installerar och för produkter vi säljer. Garantin gäller ej för:
Handhavandefel – Till exempel om du har tappat telefonen, glömt ditt lösenord, fått virus.
Mjukvarufel – Vi kan garantera att all mjukvara som vi har installerat ska fungera korrekt, vi kan inte garantera funktionen av datorn eller kompatibilitet med din egna installerade mjukvara. Vi kan ej erbjuda kostnadsfri återställning efter iOS eller Windows uppdateringar som låser datorn utan vi hänvisar då till Apple/Microsofts egna support för kostnadsfri hjälp.
Fel som uppkommit i samband med att användaren själv har bytt ut komponenter.
Vid mjukvaruproblem som avhjälps t.ex. genom ominstallation av operativsystem eller drivrutiner.
Borttagning av skadlig programvara eller virus.
Vid vårdslös hantering av våra produkter som medfört skada.
Installation/konfiguration av tredjepartskomponenter såsom routers, brandväggar och liknande produkter.
Om felet på produkten kan avhjälpas genom någon form av ominstallation av mjukvara, eller att produkten är felfri, debiterar Interaktiv Teknologi 295 SEK exkl. moms för kontroll och felsökning, frakt tillkommer. Ni ansvarar själva för att eventuell information på hårddisken är säkerhetskopierad. Interaktiv Teknologi AB ansvarar ej för utebliven vinst, ökade utgifter eller andra kostnader som uppkommer pga garantiärendet.
Reklamation vid företagsköp
Reklamationsrätt gäller även vid företagsköp men lyder under köplagen. Detta ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från inköpstillfället.
Rättigheter i samband med reparation
Vid fel eller annan brist på produkten som täcks av reklamationsrätten har du rätt att lämna tillbaka varan eller få den reparerad. Vilken lösning man väljer beror i huvudsak på kostnaden.Om vi har samma eller en liknande produkt tillgänglig kan vi erbjuda er att få en ersättningsprodukt.
Om det i samband med ett reklamation/garanti ärende skulle bli nödvändigt att reparera en produkt två gånger och samma fel uppstår en tredje gång, kan du efterfråga en hävning av köpet. Om du ändå skulle vilja reparera produkten eller byta till en ny motsvarande produkt är detta också möjligt.
Kostnader:
Om varan täcks av garantin eller reklamationsrätten utförs reparationen gratis. Om varan inte täcks av garanti eller reklamationsrätt, kan det förekomma utgifter i samband med undersökning och eventuell reparation. Information om eventuella undersökningskostnader får du vid inlämning.
1.3 –Försäljningsvillkor, Moms & VMB
Vissa begagnade varor säljes med Vinstmarginalbeskattning VMB på Skatteverket
Det här betyder att det ej är möjligt att dra av någon moms på dessa produkterna. Det framgår i kassan vilken momssats som gäller för er valda produkt.
Vi reserverar oss för slutförsäljning, prisförändringar och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten.
1.4 –Ansvarsfriskrivning vid reparation
Viktig information om produkter med lagringsmedia
Om du behöver lämna in din produkt för reparation är det viktigt att du säkerhetskopierar innehållet innan produkten skickas för reparation. Vi kan inte garantera att innehållet finns kvar efter en reparation. Behöver ni hjälp med säkerhetskopiering så erbjuder vi en tjänst för detta mot en kostnad beroende på tidsåtgång.